Kedudukan global Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) sebagai pengawal selia penerbangan akhirnya dipulihkan dengan pengembalian semula sebagai pengawal selia keselamatan dan teknikal Kategori 1 oleh Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) Amerika Syarikat.

Ini adalah sesuatu yang perlu diraikan kerana sudah hampir tiga tahun CAAM diturunkan kepada Kategori 2, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Penilaian FAA meliputi peranan CAAM sebagai pengawal selia penerbangan, dan bukan penilaian terhadap syarikat penerbangan atau lapangan terbang Malaysia. Tetapi disebabkan status Kategori 2, syarikat penerbangan yang dilesenkan oleh CAAM tidak akan dapat menambah laluan baharu ke dan dari Amerika Syarikat, atau memasuki perjanjian perkongsian kod baharu yang melibatkan penerbangan ke sana.

Penarafan Kategori 2 bermakna negara sama ada kekurangan undang-undang atau peraturan yang diperlukan untuk mengawasi syarikat penerbangan mengikut piawaian antarabangsa minimum, atau pihak berkuasa penerbangan awamnya kekurangan dalam satu atau lebih bidang, seperti kepakaran teknikal, kakitangan terlatih, penyimpanan rekod atau prosedur pemeriksaan.

“Kami amat berbesar hati untuk berkongsi bahawa hari ini (semalam), FAA telah mengumumkan secara rasmi bahawa Malaysia telah memperoleh semula Kategori 1 bagi penarafan Penilaian Keselamatan Penerbangan Antarabangsa (IASA), dan untuk pencapaian yang amat membanggakan ini, saya memuji semua orang di CAAM atas usaha gigih mereka. dan komitmen terhadap kejayaan ini,” kata Dr Wee, yang memulakan proses transformasi dalam CAAM selepas beliau memegang jawatan sebagai Menteri Pengangkutan pada Mac 2020.

Sebagai sebahagian daripada perubahan itu, Dr Wee membawa masuk Tan Sri Mohd Khairul Adib Abd Rahman, bekas ketua pengarah perkhidmatan awam, untuk menjadi pengerusi CAAM, dan juruterbang kerjaya Datuk Capt Chester Voo, untuk menjadi CEO.

Pada November 2019, FAA mengumumkan bahawa Malaysia telah diberikan penarafan Kategori 2 di bawah program IASA kerana ketidakpatuhan piawaian keselamatan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) selepas penilaian semula CAAM pada awal tahun itu.

BACA JUGA: Peningkatan dalam sektor pelancongan dan ekonomi yang berkaitan dijangka

“Sebagai sebahagian daripada program IASA, FAA menilai pihak berkuasa penerbangan awam semua negara dengan syarikat penerbangan yang menjalankan penerbangan ke Amerika Syarikat atau mengambil bahagian dalam pengaturan perkongsian kod dengan syarikat penerbangan rakan kongsi AS,” kata Dr Wee, sambil menambah bahawa penilaian ini menentukan sejauh mana ketekunan pihak berkuasa penerbangan awam asing mematuhi piawaian keselamatan ICAO.

“Penilaian FAA pada 2019 mendapati CAAM perlu menangani 58 penemuan, di mana CAAM dapat menyelesaikan 25 daripadanya dalam masa yang agak singkat, manakala 33 penemuan lain mengambil masa yang lebih lama untuk diselesaikan,” kata Dr Wee, yang memberi sidang media semalam di Montreal, ibu pejabat ICAO, tempat beliau menghadiri perhimpunan agung ICAO.

Kapten Voo, yang merupakan antara delegasi, melahirkan rasa terima kasihnya kepada kementerian dan FAA atas sokongan mereka dalam pengembalian semula CAAM sebagai pengawal selia Kategori 1.

“Terdapat 301 soalan daripada audit FAA yang memerlukan 403 respons elemen kritikal, dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada FAA atas usahanya yang sangat instruktif dan sangat terperinci untuk mencapai yang terbaik dalam keselamatan untuk industri penerbangan awam.

“Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada pasukan petugas yang kebetulan saya sertai, kerana membantu kami dalam semua penemuan, dan semua orang. Semua pihak berkepentingan sangat menyokong dan membantu,” katanya.

Beliau berkata sebutan khusus mesti diberikan kepada Malaysia Airlines, AirAsia, AirAsiaX dan Batik Air atas sokongan teknikal dan bantuan mereka.

“Ini telah menunjukkan Malaysia mematuhi dan kini telah menunjukkan bahawa kami mempunyai keupayaan pengawasan keselamatan yang berkesan.

Bagi pihak semua pasukan kami, saya ingin komited kepada semua bahawa kami akan memudahkan industri penerbangan inklusif tanpa kompromi terhadap keselamatan,” kata Capt Voo.

Antara lain, delegasi Malaysia termasuk Khairul Adib, Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan Datuk Isham Ishak, Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Penerbangan Malaysia Datuk Seri Saripuddin Kasim, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Penerbangan Malaysia Capt Izham Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Malaysia Riad Asmat, Pengarah Urusan Malaysia Airports Holdings Bhd Datuk Iskandar Mizal Mahmood dan Ketua Pegawai Eksekutif Batik Air Kapten Mushafiz Mustafa Bakri.

Penyertaan Malaysia sebagai ahli majlis ICAO membolehkan negara menyumbang kepada industri penerbangan awam antarabangsa dan menyediakan ruang untuk menyuarakan perkara yang menjejaskan kepentingan negara, di samping meningkatkan kedudukan negara di peringkat global.